Artikkelit
Väinö Kopponen: Gurdjieffin kysymys
1800-luvun jälkipuoliskolla oli ristiriita yliaistisen ja materialistisen maailmanselityksen välillä sovittamaton. Vuosisadan puolivälissä liikkeelle lähtenyt spiritismi antoi virikkeen parapsykologiseen tutkimukseen. Helena Blavatskyn teokset - varsinkin Salainen oppi (1888-93) - olivat ensi yritys esittää supernormaalisia ilmiöitä omana systeeminä. Samaan aikaan tiede sai yhä eksaktimman luonteen ja tunkeutui jatkuvasti yhä syvemmälle aineen ja psyyken olemukseen; maailma oli sen mukaan
selitettävissä materian lakien pohjalta. Tämä ristiriita oli nuoren George Gurdjieffin (1877-1949) tutkimusten lähtökohta.
J. G. Bennett esittää Gurdjieffia käsittelevän luentojakson (Gurdjieff - Hyvin suuri arvoitus) ensimmäisen luennon lopussa kaksi nuorelle Gurdjieffille polttavaa kysymystä ja antaa niihin vastauksen kahdessa seuraavassa luennossa. Ne ovat johdatus pääkysymykseen: Mikä on maapallon elämän yleensä ja erityisesti ihmiselämän tarkoitus ja merkitys? Tämä oli Gurdjieffin "kohtalonkysymys", joka pani hänet matkustelemaan eri puolilla maailmaa parinkymmenen vuoden ajan. Tutkimustyönsä tulosta hän piti niin merkittävänä, että katsoi velvollisuudekseen tehdä kaiken voitavansa sen välittämiseksi ihmisille.
Hänessä heräsi jo varhain mielenkiinto selittämättömiin ilmiöihin. Jesidi-pojan tapaus, jonka hän näki 11-vuotiaana, teki häneen syvän vaikutuksen; leikkiessään lapset olivat
piirtäneet maahan ympyrän jesidi-heimoon kuuluvan pojan ympärille; yrityksistään huolimatta pojan oli mahdotonta astua ympyrästä ennenkuin sen raja rikottiin. Myöhemmin todettiin, että jos jesidi vedettiin väkivoimin - mikä oli työläs tehtävä - kehän
ulkopuolelle, tämä vaipui kataleptiseen tilaan, josta hän heräsi heti kehään uudelleen vietynä, mutta jos häntä ei siirretty sinne, normaalitila palautui joko kolmentoista tai kahdenkymmenenyhden tunnin perästä. - Spiritististen ilmiöiden ohella Gurdjieff sai todeta selvänäön ja telepatian tapauksia; ja vielä senkin, että oli mahdollista saada
sadetta vastauksena rukoukseen. Nämä panivat hänen uteliaisuutensa ja tiedonhalunsa liikkeelle; hän luki, mutta kirjojen selitykset olivat ristiriitaisia ja kun hän kääntyi kysymyksin sivistyneiden ihmisten puoleen, kukaan ei osannut antaa järkevää vastausta. Tiedonhalunsa voimasta hän sanoi, että "mitä enemmän oivalsin ratkaisun vaikeudet, sitä
ankarammin uteliaisuuden toukka kalvoi minua. Monen päivän aikana olin poissa tolaltani ja ajattelin vain yhtä asiaa: 'Mikä on totta? Onko uskottava kirjoihin ja siihen, mitä ihmiset olettavat, vai niihin tosiasioihin, joita jatkuvasti tulee eteeni?'" Ratkaisusta tuli hänelle pakkomielle, idée fixe; sen tieltä oli kaiken muun väistyttävä ja hän
alkoi etsiä vastausta koko olemuksellaan.
Selittämättömissä ilmiöissä on eräs puoli, joka jää huomaamatta, jos niitä katsotaan vain poikkeusluontoisina erikoistapauksina. Gurdjieff tähdentää, että ilmiöiden kulku on
luonnollinen niiden omassa vaikutuspiirissä, mutta ne eivät ole selitettävissä tunnettujen fysiikan ja biologian lakien puitteissa. Tästä on tehtävä johtopäätös, että
ilmiöiden taustalla on substansseja ja voimia, jotka eroavat fyysisessä maailmassa vaikuttavista, ts. ne noudattavat toisia lakeja. Jos ilmiöitä ei voida sijoittaa hyväksyttyyn käsite- ja viitekehykseen, silloin on vika kehyksessä ja on ryhdyttävä etsimään toista kehystä.
Vuonna 1891 hän 14-vuotiaana teki ensimmäisen pitkän matkan, joka ulottui Kaukaasiasta Konstantinopoliin; jo aikaisemmin hänellä oli yhteyksiä Armenian poliittisiin ja mystillisiin salaseuroihin. Konstantinopolissa hän solmi ystävyyssuhteita eri väestönkerroksiin, sekä kreikkalaisiin että turkkilaisiin, niin hyvin kantajiin ja kalastajiin kuin pashoihin ja ruhtinaisiin. Mahdollisesti hän aikoi päästä Kreetan saarelle liittyäkseen kreikkalaisiin sisseihin, mutta oli siihen vielä liian nuori. Tämän
olettamuksen tekee uskottavaksi hänen myöhemmät suhteensa toisaalta vallankumouksellisiin, toisaalta valtion salaiseen poliisiin; hänellä oli luultavasti suhteita molempiin, ehkä samanaikaisesti; näin hän saattoi päästä alueille ja piireihin, jotka muuten olisivat pysyneet suljettuina.
Konstantinopolin matkaan voi katsoa päättyneen hänen ensimmäisen tutkimusvaiheensa. Hän
mainitsee, että vuoteen 1891 mennessä hänen kasvatuksensa oli saatettu loppuun. Kaksi
ensimmäistä kasvattajaa olivat hänen isänsä ja tuomiorovasti Borsh, jolle kummallekin on
omistettu luku kirjassa "Merkillisten ihmisten tapaamisia". Kirjan IV luku on kuvaus
kolmannesta henkilöstä, Bogachevskystä, joka ratkaisevasti muovasi hänen
maailmankuvaansa. Bogachevsky - myöhemmin Palestiinassa olevan essealaisluostarin Isä
Evlissi - välitti hänelle opetuksen omastatunnosta; omatunto tuli Gurdjieffin opetuksessa
olemaan ihmisen sisäisen muuttumisen peruskäsite: moraali ja omatunto eroavat siinä, että
moraali ajankohdan ja ympäristön sitomana on suhteellista. kun taas omatunto on ikuinen
ja universaalinen.
Onko olemassa "suurta tietoa"?
Vuoden 1892 seuduissa hänelle oli selvinnyt, ettei vallitseva tiede pystynyt antamaan
vastausta hänen "polttavaan kysymykseensä". Mutta oli ilmaantunut toinen mahdollisuus: hän oli saanut viitteitä siitä, että oli olemassa kadonnutta "suurta tietoa", jota salaseurat säilyttivät. Seurojen jäljille pääseminen tuli hänen tavoitteekseen. Yksin hän ei olisi pystynyt löytämään ja kokoamaan kaikkea tarvitsemaansa ja noin kymmenen vuoden ajan hän oli mukana "Totuudenetsijöiksi" itseään kutsuvien tutkijoiden ja tiedemiesten retkillä. Matkojen aikana, joiden osanottajia ja retkiä kuvataan kirjassa "Merkillisten ihmisten tapaamisia" - hänestä kehittyi länsimaisen perinteen mukainen kokeellinen
tutkija; koottuaan aineiston hän varmensi sen luotettavuuden ja liitti sen jälkeen erilliset ilmiöt yleisen hypoteesin alaisiksi.
Tutkijaryhmä suoritti vuosina 1892-1895 neljä matkaa: ensimmäisen Egyptiin, Kreetalle ja
Palestiinaan, sitten Sudaniin ja Etiopiaan, kolmannen Persiaan ja Turkestaniin ja
neljännen Siperiaan. Erikoistavoitteestaan Gurdjieff mainitsee ensimmäisenä
Imastum-veljeskunnan, jota hän etsi Kreetan saarelta. Sitä koskeva tieto perustui isältä
kuultuun legendaan "Tuhotulvasta ennen tuhotulvaa"; legenda liittyi joko
Atlantis-mantereen vajoamiseen valtamereen tai Raamatun vedenpaisumukseen tai ehkä
molempiin. Veljeskunta oli hyvin vanha ja mullistusten yhteydessä se levittäytyi laajalle
alueelle eri mantereille. Toinen salaseura oli Sarman-veljeskunta, jonka sijaintipaikka
erääseen aikaan oli ollut Niniven (nykyisen Mosulin) seuduilla. Sodat ja valloitukset
olivat pakottaneet sen useammin kuin kerran muuttamaan paikkaa ja muotoa: paikasta
siirtyessään se jakautui kolmeen osaan, yhden mukautuessa uusiin oloihin, toisen
muuttaessa johonkin vaikeakulkuiseen seutuun ja kolmannen mennessä "maan alle".
Kolmannesta veljeskunnasta hän kertoo kirjansa "Kaikki ja kaikesta" ensimmäisessä osassa
(Beelsebub); kysymyksessä on muinainen Legominismin kannattajien seura, joka olisi
muodostettu Babyloniassa noin 2500 eKr. Se oli historiallinen viisaiden miesten
tapaaminen, jossa olivat mukana muun muassa Pythagoras sekä Buddhan ja Lao Tsun?
edustajat.
Gurdjieffin kirjoituksissa Atlantis ei tarkoita hämärässä muinaisuudessa Atlantin
valtamereen vajonnutta mannerta, vaan maa-aluetta, jota kohtasi paljon myöhemmin,
7000-9000 vuotta sitten sattunut suuri tuhotulva; se hautasi alleen Välimeren kulttuurit,
joiden keskuspaikka oli Kreikan seuduilla, luultavasti juuri Kreetalla. Hän oli saanut
käsiinsä Egyptiä ennen vedenpaisumusta ("pre-sand Egypt") esittävän kartan ja hän yhdisti
sen esittämän alueen Atlantikseen. Kreetan saarelle 1896 tekemällään matkalla sattui
ensimmäinen Gurdjieffin kolmesta haavoittumisesta, jotka kaikki hänen kertomansa mukaan
aiheutuivat harhaluodeista.
Haavoittumisensa jälkeen hänen tutkimustensa suunnassa tapahtui muutos. Hän oli edelleen
mukana Totuudenetsijäin matkoilla, mutta omien tavoitteidensa vuoksi ei aina noudattanut
sovittua suunnitelmaa. Hän oli tullut tulokseen, että Sarman-veljeskunta oli edelleen
olemassa ja että juuri tuolla koululla "oli suurta tietoa, johon sisältyi monien
salaisten mysteerien avain". Hän selittää, että tämä syvällinen tieto ei itse asiassa ole
salattua; sen säilyttäjät ovat valmiit avaamaan pääsyn siihen ja antamaan sitä niille,
jotka pystyvät ottamaan sen vastaan ja käyttämään sitä viisaasti. Pyrkijän on oleskeltava
kouluun johtavissa keskuksissa (tekke), joissa oppilas (murid) asetetaan koetteelle; hän
saa opetusta ja jos hän täyttää vaatimukset, hänet ohjataan johonkin toiseen keskukseen.
Murid joutuu kulkemaan läpi keskusten ketjun ja hänen tavoitteenaan on saavuttaa sisäinen
tila, joka tekee mahdolliseksi ottaa vastaan opettajan (murshid) välittämää barakaa eli
korkeampaa spirituaalista vaikutusta eli energiaa. Ilmoituksensa mukaan Gurdjieff teki
yksin retken Keski-Aasiaan ja vietti muutaman kuukauden eräässä sufi-luostarissa. Tämä
tapahtui 1897 ja siellä hän pääsi selvyyteen, että "hänen etsimänsä vastaus oli
löydettävissä vain ihmismielen alitajunnan alueelta".
Etsijäin viimeinen suuri retki suoritettiin vuonna 1900. Gurdjieffin teoksen ensi osassa
(Beelsebub) on kuvaukset neljästä kadonneesta kulttuurista: Välimerenseudun
Atlantiksesta, nykyisessä Turkestanissa sijainneesta Tikliamish-sivistyksestä,
Kaksoisvirranmaan Babyloniasta sekä Siperian alueen Maralpleicie-kaudesta. Ilmeiseltä
näyttää, että nämä neljä kulttuurikerrostumaa ovat nykyisen länsimaisen perinteen
alkulähteitä; niihin liittyvät Suuren Äidin eli maanviljelyskulttuureiden, Suuren Hengen
eli metsästäjäkansojen, Luoja-Jumalan eli aurinkoa palvovien kulttuureiden sekä
Pelastaja-Jumalan eli arktisen alueen kansojen uskonnot.
Tiedon esteet: suggeroitavuus ja egoismi
Tutkimusretkien päätyttyä Gurdjieff tavataan Tiibetissä. Hänen nimensä on yhdistetty
selkkaukseen, jonka aiheutti englantilaisen eversti Younghusbandin retki Tiibetiin
vuosina 1903-04. Kuka oli Lama Dorjeff, joka pyrki lisäämään venäläisten vaikutusta
Tiibetissä? Gurdjieff - hänelle ominaiseen tapaan - väritti tarinaa selittämällä, ettei
tiibetinkielessä ollut g-kirjainta, vaan se korvattiin d:llä. Gurdjieff ei kuitenkaan
ollut tuo lama, mutta hänet merkittiin englantilaisten asiakirjoihin vaarallisena
poliittisena vehkeilijänä - seurauksin ettei hän myöhemmin saanut maahantulolupaa
Englantiin, jonne 1920-luvulla suunniteltiin hänen johtamaansa instituuttia. Tiibetin
selkkauksella samoin kuin kokemuksilla, joita Gurdjieff sai ollessaan yhteydessä Turkin
ja Venäjän vallankumouksellisiin, on kuitenkin oireellinen merkitys: oppiakseen ymmärtämään ihmispsyykeä ja ihmiselämää ohjaavia voimia Gurdjieff halusi olla
paikoissa, missä esiintyi sotaa ja levottomuuksia. Hänelle alkoi valjeta, että ihmisen
ongelma piili "suggeroitavuudessa" ja "massahysteriassa". Tämä oli syy, miksi hän vähän
myöhemmin Kaukaasiassa tavoitteli pääsyä vallankumousliikkeen "pyhäkön pyhimpään", kuten
hän sanoo. Sitä ennen tapahtui kuitenkin Tiibetissä hänen toinen haavoittumisensa ja
hänet toimitettiin Gobin autiomaan laidalla olevan Jangihissarin läheisyydessä
sijaitsevaan luostariin. Tämä haavoittuminen nosti esiin myös hänen sisäisen kriisinsä.
Kyvyt, joita hän oli aikaisemmin kehittänyt, ja varsinkin hänen Tiibetissä oppimansa
uudet taidot (telepatia ja hypnotismi) olivat enemmän psyykkisiä kuin spirituaalisia. Hän
oli selvillä, ettei tämä ollut sitä mitä hän halusi. "Niin pian kuin energia, joka piti
minua aktiivisessa tilassa, oli ehtynyt, alkoivat sekä ajatus- että tunneassosiaationi
virrata suuntaan, joka oli täysin vastakkainen tajuisille ihanteilleni". Jokainen omaa
sisäistä maailmaansa hallitsemaan pyrkivä tietää hyvin, että lakkaamaton assosiaatioiden
virta, jota yleisessä arvostuksessa pidetään positiivisena "tajunnan virtana", on mielen
rauhoittamisen pääeste. Gurdjieff ratkaisi kriisin antamalla omalle essensilleen -
perusolemukselleen - valallisen lupauksen olla koskaan käyttämättä saavuttamiaan
poikkeuksellisia kykyjä itsekkäästi ja omaksi edukseen. Kriisin aikana hän sanoo
löytäneensä tekijän, jonka avulla hän saattoi estää sattumanvaraisten mielleyhtymien
liikunnat; se vaati uhrauksen, huopumisen siitä, mikä oli hänelle luontaista: hän riisti
itseltään erään egoistisen tyydytyksen päälähteen.
Vuodet 1902-04 olivat "pysyvää fyysistä jännitystä ja epätavallisen suurta psyykkistä
keksimiskykyä vaativia vuosia". Niiden aikana kristallisoituivat hänen aikaisempien
kokemustensa ja saamansa opetuksen tulokset. Todennäköisesti hän sai silloin irrotetuksi
fyysisen ruumiin astraali- eli tunneruumiista, ts. tapahtui transformaatio eli se
sielullinen muuntuminen, missä ihminen vapautuu kaksijakoisuuden vastakohdasta.
Onko egoismi voitettavissa?
Kaukaasian tapahtumat Venäjällä 1904 olivat osa levottomuuksia, jotka johtivat kumoukseen
seuraavana vuonna. Gurdjieff oli luultavasti mukana Lontoosta johdetussa
vapausliikkeessä; hän sanoi tavanneensa Stalinin, vieläpä olleensa samassa seminaarissa
hänen kanssaan. Olipa se totta tai ei, hän haavoittui levottomuuksissa harhaluodista
"vuoden 1904 loppupuolella Trans-Kaukaasiassa Chiatur-tunnelin läheisyydessä".
Vaivalloisen matkan jälkeen hän palasi hoidettavaksi samaan paikkaan, missä hän ohi ollut
kaksi vuotta aikaisemmin. Toivuttuaan fyysisesti hänen tilansa oli edelleen vaarallinen:
aikaisemmin tapahtunut kristallisaatio oli yhdentänyt hänen olemuksensa, mutta hänen
perusluontonsa ominaispiirteet, ts. psyyken rakenteesta johtuvat "viat" sitoivat edelleen
häntä. Hän tiesi, ettei hän ollut vielä pyrkimystensä päämäärässä ja että uudet uhraukset
ja ponnistukset olivat välttämättömät. "Vaikeutenani oli se, että tähän asti sisäinen
tavoitteeni oli keskittynyt vain yhteen täyttymättömään haluuni: tutkia ja ymmärtää
kaikilta osin ja täsmällisesti ihmiselämän merkitys ja tarkoitus. Tuloksena näkemästäni
terrorista, jota väkivaltaiset tapahtumat synnyttivät, sekä vaikutelmista, joita sain
vallankumouksellisten kanssa käymistäni keskusteluista, minussa oli aikaisemman
tavoitteeni ohelle kiteytynyt toinenkin päämäärä, jonka voi lyhyesti sanoa näin: minun
oli ehdottomasti päästävä selville tavasta tai keinosta, millä ihmisten taipumus
suggeroitua oli hävitettävissä, sillä juuri suggeroitavuus aiheuttaa heidän joutumisensa
massahypnoosin alaiseksi". Tätä koskeva tieteenhaara oli varhaisempina aikoina pitkälle
kehittynyt ja kulki nimellä "mehkenes": "vastuunalaisuuden pois ottaminen"; nykypäivän tiede tuntee siitä vain mitättömän pienen osan hypnotismin nimellä. Hänen uusi tavoitteensa poikkesi täysin aikaisemmasta, jolloin hän oli etsinyt tietoa ja viisauden kouluja.
Hänelle selvisi, että samanaikaisesti kuin ihmisten kyky hallilta ja tuhota luontoa
lisääntyi, he jatkuvasti menettivät itsekuria ja kadottivat sisäistä vapauttaan.
"Tutkittuani tätä tieteenhaaraa kaksi vuotta ryhdyin parantamaan kaikenlaisia ihmisten
huonoja tottumuksia ja soveltamaan heihin tutkimusteni tuloksia, jolloin tietysti todella
lievitin heidän vaivojaan. Tämä oli neljän tai viiden vuoden ajan yksinomainen
harrastukseni sen perusluonnolleni antaman valan mukaisesti, että tunnollisesti auttaisin
kärsiviä milloinkaan käyttämättä tietojani ja kykyjäni tuolla alalla muuhun kuin
tutkimuksiini - ei koskaan persoonallisiin tai itsekkäisiin tarkoituksiin; näin
menetellen saavutin verrattomia käytännöllisiä tuloksia ja lisäksi pääsin selville
melkein kaikesta, mikä oli itselleni välttämätöntä" (Tulevan hyvän airut). Näinä vuosina
hän kiteytti ihmisen psyykeä koskevien ajatustensa päälinjat. Hänen menettelytapansa
oleellisena osana oli, paitsi ryhmätyöskentelyä, oppilaan ymmärryksen herättäminen, mikä
merkitsi korkeamman energian välitöntä siirtämistä opettajasta oppilaaseen. Hän kutsuu
tätä energiaa nimellä hanbledzoin; se on substanssi, joka yhdistää tunneorganismin
(astraaliruumiin) fyysiseen organisaatioon. Hanbledzoin on tunneruumiin energia ja sen
täyttäessä yhdistäjäntehtävänsä, se samalla tekee mahdolliseksi uudenlaisen tajunnantilan
syntymisen.
Pääsy tiedon alkulähteelle
Ihmispsyyken ongelmien ohella Gurdjieffin opetukseen kuuluu joukko hyvin merkillisiä
kosmologisia ideoita, mutta niiden alkuperän ja löytämistavan hän jättää kirjoituksissaan paljastamatta. Bennett arvelee hänen lopultakin, ehkä vuoden 1907 seuduissa, päässeen
johonkin Sarman-seuran sanktuariin; sen sijaintia on kuitenkin hänen kuvauksensa
perusteella mahdotonta paikallistaa. Jos päätelmä on oikea hän sai täältä maailman luomista ja maailman ylläpitoa koskevat lait, siis "kolmen ja seitsemän lait", niitä yhdistävän "enneagramman" sekä "kaiken elollisen symbolikuvion". Niitä ei tavata sufi-koulujen opetuksissa eikä erilaisten dervishi-lahkojen perinteessä.
Matka luostariin on kuvattu Juri Lubovedsky -nimisessä luvussa (Merkillisten ihmisten tapaamisia): kertomus on täynnä vastakohtia ja jännitystä ja, kuten itse teoskin, tulkittavissa myös symbolisesti. Mukana ovat Totuudenetsijäin päähenkilöt, mutta keskeisin aihe on ruhtinas Lubovedskyn kysymys: miksi ja miten hän etsi elämän tarkoitusta. Lubovedsky on vanha, pettynyt ja apaattinen, kuvittelut ovat kadonneet,
samoin toiveet vastauksen löytymisestä. Ennen luostariin lähtöä hän pääsee selville erehdyksensä syystä: hän on lähtenyt liikkeelle uteliaisuudesta eikä koskaan ole ponnistanut oikealla tavalla. Vanha tamili sanoo hänelle: "Neljäkymmentäviisi vuotta olet
lakkaamatta työskennellyt, kärsinyt ja ponnistanut, mutta kertaakaan
et ole tehnyt omakohtaista päätöstä tai hankkinut tietoa siitä, miten tulisi työskennellä - edes muutaman kuukauden ajan - niin että mielessäsi oleva halu muuttuisi sydämen haluksi. Jos sen olisit voinut saavuttaa, et nyt vanhana olisi niin yksinäinen kuin olet". Luostarissa hänelle annetaan pienen pieni toive: jos hän vielä jäljellä olevien elinvuosiensa aikana - niitä on kolme - luopuu kaikesta ja "kuolee omalle menneisyydelleen", hänessä voi tapahtua muutos. Gurdjieff puhuu Lubovedskystä essenssi-ystävänään, läheisimpänä ja rakkaimpana henkilönä, jonka kanssa hän oli ollut yhteistyössä noin kolmenkymmenenviiden vuoden ajan. Vertailemalla kirjan vuosilukuja voi pienellä harkinnalla todeta, ettei tuo aika pidä paikkaansa. Lubovedskystä erotessaan Gurdjieff oli noin 35-vuotias. Hänelle etsiminen oli merkinnyt jatkuvaa ponnistusta ja uhrauksia sekä perusolemuksen ja persoonallisuuden muuttumista. Hänellä oli edessään työn uusi vaihe, löytämänsä vastauksen saattaminen ihmisten tietoisuuteen. Ero Lubovedskystä tapahtui vuonna 1912. Hän käytti noin kolmen vuoden ajan valmistelutyöhön Tashkentissa, tapasi paljon ihmisiä ja teki kokeiluja työkeskuksilla eli "kouluilla"; kysymyksessä oli saavutettujen tulosten varmentaminen käytännössä. Tämä vaihe päättyi vuonna 1915, jolloin hän siirtyi Venäjälle ja alkoi Moskovassa ja Pietarissa muodostaa ryhmiä "ihmisen harmooniseksi kehittämiseksi".
(c) Väinö Kopponen, 1976
Julkaistu Ilmari Kopposen luvalla (15.12.2003)
Kirjallisuutta:
Gurdjieff: The Herald of Coming Good
Gurdjieff: All and Everything (Beelzebub)
Gurdjieff: Meetings with Remarkable Men
Bennett: Gurdjieff A Very Great Enigma
Bennett: Gurdjieff - Making A New World
Ouspensky: In Search of the Miraculous
Gurdjieff - Hyvin suuri arvoitus (Karatas-Kirjat)
www.neljastiesuomessa.fi